טיפול בקשב וריכוז
ילדים בעלי הפרעה בקשב וריכוז מסתובבים סביבנו כל הזמן וכיום מציעים להם באופן מידי את תרופת הפלא "ריטלין". כולנו מכירים ילד כזה. הוא ילד מקסים, שופע קסם אישי בדרך כלל, חברותי ואהוב. אבל שוב הוא שכח את המחברת, שוב המורה מתלוננת שהוא לא מרוכז, שוב הוא נכשל במבחן ושוב הוא איבד את הסוודר. יתכן שהוא סובל מהפרעת קשב וריכוז, שהסימפטומים שלה הם רמת עוררות ירודה, האטה בתהליכי עיבוד מידע, פגיעה בזיכרון, קשיים בהתארגנות ועוד.כדי לקבוע כי מישהו אכן סובל מהפרעת קשב על פי ספר האבחנות הפסיכיאטריות DSM חייבים להתקיים אצלו שישה מהסימפטומים הבאים במשך שישה חודשים לפחות:
- קושי בתשומת לב לפרטים וריבוי טעויות לעיתים קרובות
- קושי להתמיד בפעילויות שונות לעיתים קרובות
- חוסר הקשבה לעיתים קרובות
- אי מילוי הוראות וכישלון בהשלמת מטלות לעיתים קרובות
- קושי בהתארגנות לביצוע מטלות שונות לעיתים קרובות
- הימנעות מלעסוק במטלות הדורשות מאמץ מנטאלי מתמשך לעיתים קרובות
- איבוד חפצים או אמצעים הדרושים לביצוע מטלות לעיתים קרובות
- הסחת דעת בקלות בעקבות גירויים חיצוניים
- נטייה לשכוח משימות יומיומיות
היתרון הבולט של הריטלין, שהוא תרופת קסם. הוא פועל במידית ועונה לכל ההורים והמורים על פתרון אינסטנט נגיש ולא יקר. לעומת זאת, מהחסרונות שמאוד בולטים, רבים מעדיפים להתעלם ואלו טומנים ראשם בחול. החיסרון הבולט הוא, שאנחנו לא ממש יודעים את ההשפעות לטווח ארוך של תרופת ה"פלא" הזו. כיום בארה"ב כבר פועלים מרכזי גמילה מריטלין כך שכנראה התרופה הזו בנוסף לכל הצרות, גם ממכרת.
הטיפול בפרחי באך הוא טיפול ארוך טווח, אין לו פתרונות קסם, פשוט בגלל העובדה שהפרעות קשב וריכוז הם תוצאה של חוויות ואירועים, לרוב שליליים, שעבר הילד אשר גרמו להפרעה זו.
אצל 50% מהילדים שמתויגים כבעלי הפרעות קשב וריכוז, האבחנה אינה מדויקת ומבוססת על אבחונים דידקטיים כאלו ואחרים שנוטים להטיה מתמדת מצד הילד ואף מצד הוריו. כיום, קיים בארץ אבחון ביומטרי של כף היד, ע"י לקיחת טביעות אצבע שיכול לקבוע בוודאות מוחלטת אם לילד יש הפרעת קשב וריכוז, באיזו רמה, ואם בכלל ריטלין זו התשובה לבעיה שלו. בשונה מאבחונים דידקטיים, אבחון זה לא ניתן להטיה ולהשפעה מצד הילד או הוריו ולמעשה, המאבחן אינו נדרש לראות את הילד, כל מה שנדרש אלו טביעות אצבעותיו. אבחון זה מבוסס על מחקר מדעי שקבע כי יש קשר הדוק בין טביעות חמשת האצבעות בכף היד לבין חמשת האונות במוח האדם, כאשר כל אונה אחראית על תחום תיפקודי אחר של האדם כגון : זיכרון, הקשבה, מוטיבציה ועוד.
למידע נוסף לחץ כאן
סיפור מקרה:
ש' נער בן 15 הגיע אליי לקליניקה כאשר הוא מטופל מזה מספר שנים באופן קבוע ע"י ריטלין. בפגישתנו הראשונה, הוא סיפר לי שקשה לו להתרכז בכיתה מפני שהוא כל הזמן חושב על הסדרות והסרטים שהוא רואה בטלוויזיה והוא במתח כל פעם לקראת הפרק הבא. מדבריו עלה כי הוא נמנה על סוג הילדים שהם ADD, אשר מאופיינים בחולמנות יתר ושכחנות, לעומת ילדי ה- ADHD, הם אינם היפראקטיביים ועל כן אינם מאובחנים נכון פעמים רבות. התחלנו בטיפול במספר תמציות באך ולהפתעתו ולהפתעת הוריו הוא החל להשתפר בלימודים ולהוציא ציונים גבוהים. בנוסף, התחלנו אט אט להוריד את מינון הריטלין עד אשר הגענו לשבוע שלם ללא ריטלין והכי חשוב ללא כל הערה מצד מוריו. ש' ממשיך לקחת את תמציות הבאך באופן קבוע מאחר והוא מעיד כי הן מחזקות אותו, נותנות לו בטחון, משרות עליו רוגע ואף מביאות אותו לריכוז מלא בשיעורים.